مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
۱ نفر

در میان کافه‌های تهران،هستندکافه‌هایی که به واسطه اینکه لوکیشن برخی سریال‌هاو فیلم‌ها بوده‌اند ازشهرت بیشتری برخوردارند.کافه‌هایی که رفتن به آنهابه قول معروف هم فال است وهم تماشا.دراین کافه‌هاهم می‌توان از خوردن خوراکی‌ها و انواع نوشیدنی لذت برد و هم بامحلی که روزگاری درقاب دوربین جای گرفته آشناشد.

کافه

همشهری - سعیده مرادی: کافه بیستروپاپ و کافه ۷۸ جزو کافه‌هایی هستند که با فیلم‌های معروف در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند.

کافه رستوران بیستروپاپ

بنای کافه بیستروپاپ در سال ۱۳۴۰ ساخته شد و در سال سال ۱۳۴۶ به شکل کافه درآمد. اینجا در گذشته به عنوان یک کلوپ فرانسوی در بین مردم شناخته می‌شد.

ترکیبی از تاریخ و مدرنیته

فضای کافه بیستروپاپ ترکیبی از فضای تاریخی و مدرنیته است. در یک قسمت کافه، قابی از صفحه اول یک مجله قدیمی وجود دارد که نام بیستروپاپ را در میان کافه‌های مطرح دهه ۴۰ نمایش می‌دهد. دیوارهای آن هم مزین به تصاویر فیلم‌هایی است که در این مکان فیلمبرداری شده‌اند. فیلم‌هایی مانند فسیل، زنبور کارگر، سریال آمستردام و حتی قسمت‌هایی از به فیلم آدم برفی هم در اینجا ضبط شده است. در حوالی کافه بیستروپاپ می‌توان از مکان‌هایی مانند خانه ملک‌الشهرای بهار، پاساژهای خیابان بهار و دیوارنگاره آبی هم بازدید کرد.

نشانی: خیابان سمیه، بعد از قرنی، داخل کوچه افشار

منطقه: ۶

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: فردوسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: طالقانی

کافه‌هایی که هم فال‌اند و هم تماشا

کافه ۷۸

کافه ۷۸ یکی از آن کافه‌هاست که از سال ۱۳۸۲ تاکنون در خیابان آبان جا خوش کرده است. کافه‌ای که در سال ۱۳۸۸ فیلم سن پطرزبورگ در آن ساخته شد.

داستان فیلم با کافه ۷۸ شروع شد

داستان فیلم سن پطرزبورگ به کافه ربطی ندارد اما همه چیز از همین کافه آغاز می‌شود. کافه ۷۸ در این فیلم هم به همین اسم معرفی می‌شود. کافه‌ای که حالا به دمنوش‌ها و پاستاهایش معروف بوده و برای خودش بروبیایی به هم زده است. دکور داخلی چندان فرقی با فیلم سن پطرزبورگ نکرده است، اما نباید توقع تشابه نقطه به نقطه با کافه داخل فیلم داشت. سن‌پطرزبورگ با بازی پیمان قاسمخانی و محسن تنابنده در زمان اکران پرمخاطب بود و محبوبیت آن باعث شد بعدها بارها از تلویزیون پخش شود. به همین دلیل هم کافه ۷۸، میز و صندلی‌ها و معماری ویژه‌اش به چشم افرادی که فیلم را دیده‌اند حسابی خاطره‌انگیز است.

هم کافه، هم گالری

کافه ۷۸ در همسایگی راسته کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی هنری خیابان کریمخان واقع شده بنابراین طبیعی است که برنامه‌های ویژه‌ای متناسب با سلیقه هنردوستان ترتیب ببیند و پاتوق اهالی فرهنگ و ادب شود. ‌ شیشه‌های‌ بلند کافه از اعلان‌های‌ نمایشگاه‌ها و تئاترها و رویدادهای‌ فرهنگی- هنری‌ پر شده است. لیوان‌هایی پر از مداد رنگی برای نقاشی کشیدن مشتریان یا نقاشی‌های زیبا و مدرن نشسته بر روی دیوار همه این موضوع را فریاد می‌زنند. اینجا فقط مکانی برای کافه گردی نیست، بلکه محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری مانند نقاشی، عکاسی و ... است که همگی در طبقه دوم آن برگزار می‌شوند. بد نیست بدانید کافه ۷۸ اولین کافه‌ای بوده که انواع دمنوش‌های گرم و سرد را به منوی خود اضافه کرد، آن هم زمانی که نه تنها تعداد کافه‌ها در شهر انگشت‌شمار بود، بلکه در منوها خبری از نوشیدنی‌های رنگارنگ نبود.

نشانی: خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی جنوبی، روبروی خیابان سپند

کافه‌هایی که هم فال‌اند و هم تماشا

کد خبر 868744
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha